Ben ik aansprakelijk?

Wat moet je doen als je aansprakelijk wordt gesteld? In theorie kan iedereen een ander aansprakelijk stellen. Het is de vraag of dit terecht is en wat je in dat geval moet doen. Dit zal afhangen van de gronden waarvoor je aansprakelijk bent gesteld. Ook is het afhankelijk waarvoor je aansprakelijk bent gesteld. Is er wel schade geleden?

Vormen van aansprakelijkheid

Je kan op verschillende gronden aansprakelijk worden gesteld. De meest voorkomende kwesties in onze praktijk zijn de volgende:

  1. Bestuurdersaansprakelijkheid: als bestuurder van een vennootschap moet je tal van beslissingen nemen. Een schuldeiser of curator kan zich op het standpunt stellen dat je verkeerd hebt gehandeld en daarom moet instaan voor de schade die de vennootschap niet kan dragen. We spreken dan van bestuurdersaansprakelijkheid.
  2. Werknemersaansprakelijkheid: in het arbeidsrecht moet de werkgever meestal alle schade die door toedoen van een werknemer is gemaakt betalen. Er zijn echter ook situaties denkbaar dat de werknemers zijn of haar boekje te buiten gaat en die schade moet betalen. Dan kan de werknemer wel aansprakelijk zijn.
  3. Beroepsfout: Als professionele opdrachtnemer komt het voor dat je een fout maakt. Op het moment dat dit een zodanige fout is die je op grond van je beroepsgroep niet had mogen maken, ben je daarvoor aansprakelijk. Vaak is er een verzekering die de gevolgen hiervan dekt.
  4. Wanprestatie: Als je afspraken met elkaar hebt gemaakt moet je die nakomen. Op het moment dat die afspraken niet worden nagekomen en daardoor schade ontstaat, kan de partij die niet nakomt worden aangesproken tot betalen van die schade. Daarnaast kan mogelijk ook de overeenkomst worden beëindigd.
  5. Onrechtmatige daad: Als je geen overeenkomst met elkaar hebt gemaakt, kun je wel aansprakelijk zijn. Bijvoorbeeld als iemand fraude pleegt, zal diegene aansprakelijk zijn voor de schade die daardoor ontstaat.

Naast deze voorbeelden zijn er nog tal van andere aansprakelijkheden te bedenken, zoals productaansprakelijkheid of risicoaansprakelijkheid.

Stap 1: Ben ik aansprakelijk?

Op het moment dat iemand jou aansprakelijk stelt, zal eerst moeten worden beoordeeld of dit terecht is. Wat is er fout gegaan? Heeft de ander zelf verkeerde keuzes gemaakt? Is er sprake van eigen schuld? Etcetera. Ook is het verstandig om een eventuele verzekering gelijk in te lichten als iemand jou aansprakelijk stelt.

Tip! Als je iemand aansprakelijk wil stellen, doe je er verstandig aan dit op tijd te doen. Anders kan het mogelijk te laat zijn en voldoe je niet aan je klachtplicht.

Stap 2: Moet ik de schade betalen?

Een tweede vereist is dat er schade moet zijn ontstaan door het verkeerde handelen en dat die schade niet was ontstaan zonder dat verkeerde handelen (causaal verband). Daarvoor zal degene die jou aansprakelijk stelt allerlei bewijs moeten verzamelen om de hoogte van de schade aan te tonen. Het moet dan gaan om de daadwerkelijke schade die bijvoorbeeld aan de hand van facturen kan worden aangetoond. Bijvoorbeeld emotionele schade (een hoge uitzondering daargelaten) kennen we in het Nederlandse stelsel niet.

Stap 3: onderhandelen of procedure?

Vervolgens zet je op een rij wat het jou waard is om van deze aansprakelijkheidskwestie af te zijn. Dit hangt natuurlijk grotendeels af van de slagingskansen en risico’s.

Ook kun je daarbij kiezen om eerst af te wachten of de ander daadwerkelijk een juridische procedure gaat starten. Soms stelt iemand je namelijk alleen aansprakelijk om een ander bang te maken in de hoop dat er een voorstel voor een regeling wordt gedaan.

Schakel op tijd jouw advocaat in!

Als je aansprakelijk bent gesteld is het verstandig om altijd en snel te reageren. Onze advocaten ondernemingsrecht weten als geen ander hoe hiermee om te gaan. Wij zetten voor je op een rij waar jouw kansen en risico’s liggen. Ook hebben we ruime ervaring in het begeleiden van de onderhandelingen en als het moet procederen we voor het beste resultaat.