Arbeidsovereenkomsten
In een arbeidsovereenkomst wordt de relatie tussen werkgever en werknemer geregeld. De arbeidsovereenkomst moet voldoen aan arbeidsrechtelijke vereisten. Deze overeenkomsten omschrijven de functie, salaris, werktijden en overige arbeidsvoorwaarden.
Juridische risico’s kunnen ontstaan bij onduidelijke afspraken over arbeidsvoorwaarden, ontslagprocedures, en rechten en plichten van de werknemer. Bij een geschil over bijvoorbeeld ontslag of salarisbetalingen kan een goed opgestelde arbeidsovereenkomst cruciaal zijn om juridische stappen te onderbouwen en de belangen van beide partijen te beschermen.
Belangrijke onderdelen van een arbeidsovereenkomst:
- Functieomschrijving en werkzaamheden: Wat zijn de taken van de werknemer?
- Salaris en Secundaire arbeidsvoorwaarden: Wat is het salaris en welke andere afspraken voor de werknemer zijn er?
- Werktijden en vakantiedagen: Wat zijn de werktijden en hoeveel vakantiedagen heeft de werknemer?
- Duur van de overeenkomst en opzegtermijnen: Hoelang duurt het contract en hoe kan het worden beëindigd?
Hoe Zuyd advocaten kan helpen: Onze advocaten bieden juridische ondersteuning bij het opstellen en herzien van arbeidsovereenkomsten, zodat je als werkgever voldoet aan de wet- en regelgeving en de belangen van jouw onderneming worden beschermd. Ook kijken we graag met je mee naar de CAO / personeelshandboek.